Călătoriile, experiențele în familie și cele în aer liber – priorități ale românilor pentru momente de neuitat în 2025

Pe măsură ce Europa se pregătește pentru un nou an plin de evenimente – de la sport și muzică la film – sondajul anual realizat de Mastercard în rândul consumatorilor dezvăluie o schimbare semnificativă în prioritățile de cheltuieli legate de experiențe. 88% dintre români își investesc resursele financiare în experiențele mult dorite, alegând să trăiască momente memorabile care le creează amintiri pe viață și le oferă noi perspective asupra lumii. Călătoriile și turismul rămân principalele priorități de cheltuieli.

În fruntea acestui trend se află Generația Z. Aproape jumătate dintre tinerii români (50%) planuiesc să bifeze două sau mai multe experiențe la care visează în 2025, conturându-se astfel un an plin de aventură.

Potrivit sondajului Mastercard, realizat pe un eșantion de peste 15.000 de consumatori din Europa, 88% dintre respondenții români consideră bifarea activităților de pe lista de dorințe o prioritate. Principalele motive sunt dorința de a crea amintiri de neuitat (52%), de a descoperi lumea dintr-o perspectivă nouă (42%) și de a împărtăși aceste experiențe cu cei dragi (32%), toate fiind puternic valorizate de consumatori și considerate factori-cheie pentru a trăi aventuri de neuitat. Polonezii (87%) și românii (88%) sunt cei mai entuziasmați să își îndeplinească lista de dorințe în 2025.

Priorități precum nunțile, evenimentele de familie și aniversările rămân importante, 35% dintre respondenți declarând că timpul petrecut cu cei dragi este la fel de important ca experiența în sine.

Beatrice Cornacchia, Vicepreședinte Executiv Marketing și Comunicare pentru Asia-Pacific, Europa, Orientul Mijlociu și Africa (APEMEA), Mastercard, a declarat: ,,Sondajul nostru arată o schimbare fundamentală în prioritățile consumatorilor anul acesta. Mai mult ca niciodată, oamenii fac economii din cheltuielile zilnice pentru a-și permite aceste experiențe la care au visat dintotdeauna. Cu un calendar tot mai bogat și divers de evenimente la nivel global, acum este cel mai potrivit moment pentru consumatori să trăiască experiențe valoroase, de neuitat. În prezent, oferim nenumărate experiențe de neprețuit în peste 30 de destinații din întreaga lume. Fie că îți dorești locuri în primul rând la finala UEFA Champions League, să fii în mijlocul unei distribuții de top la Festivalul de Film de la Cannes sau să beneficiezi de acces VIP la un show live sold-out cu artistul preferat, Priceless.com aduce împreună oameni cu pasiuni comune.”

Ce experiențe sunt de neratat anul acesta?

Analizând experiențele care îi entuziasmează pe consumatori anul acesta, călătoriile sunt primele pe listă, oamenii plănuind să cheltuiască peste 1.000 de euro pentru a vedea lumea în acest an, urmate de aventurile în aer liber, experiențe culinare, festivaluri de film și de evenimente sportive live. Evenimentele sportive înregistrează o cerere crescută, 73% dintre români plănuind să participe la cel puțin unul în acest an.

În timp ce femeile tind să se concentreze pe o singură experiență majoră de pe lista de dorințe (34%), bărbații își planifică cel puțin două experiențe (40%) în acest an.

Top 10 experiențe pentru 2025 din perspectiva românilor:

  1. Călătoriile (95%)
  2. Experiențe în familie (93%)
  3. Experiențe în aer liber (90%)
  4. Expoziții de artă și evenimente culturale (89%)
  5. Piese de teatru (88%)
  6. Experiențe culinare (87%)
  7. Experiențe cinematografice (86%)
  8. Experiențe de wellness și sănătate (83%)
  9. Evenimente muzicale live (82%)
  10. Experiențe istorice și de patrimoniu (80%)

Gestionarea inteligentă a cheltuielilor pentru experiențe

Rezultatele studiului arată că, în 2025, experiențele de pe lista de dorințe sunt considerate o investiție esențială, iar consumatorii români devin mai abili la modul în care le finanțează. În loc să cheltuiască pe luxuri trecătoare, mulți reduc cheltuielile pentru îmbrăcăminte (39%), delicatese costisitoare (43%) și cele mai noi gadgeturi (37%) – pentru că amintirile durează mai mult decât cea mai nouă tendință în modă sau tehnologie.

Consumatorii își planifică atent cheltuielile pentru experiențe. 83% caută oferte înainte de a face o rezervare, în timp ce 84% se asigură că experiențele visate se încadrează în bugetul alocat. Pentru mulți, ziua de salariu este foarte importantă – 37% dintre persoane amână rezervarea următoarei aventuri până la primirea salariului.

Tendința de a prioritiza cheltuielile pentru experiențe în locul bunurilor materiale este susținută de date ale Mastercard Economic Institute, care arată că, în 2024, 32.1% din cheltuielile europene pentru experiențe (excluzând călătoriile și restaurantele) au fost alocate evenimentelor live, o creștere față de 31.5% în 2023 și 30.7% în 2019.

Natalia Lechmanova, Economist-Șef pentru Europa în cadrul Mastercard Economics Institute, explică: ,,Consumatorii europeni își redobândesc încrederea și își măresc cheltuielile discreționare, experiențele rămânând o prioritate. Stabilizarea inflației și creșterea puterii de cumpărare le permit mai multor oameni să investească în momente semnificative. Mastercard Economics Institute preconizează că experiențele vor rămâne un factor important în cheltuielile consumatorilor în 2025, fiind alimentate de un calendar dinamic al evenimentelor majore la nivel global—de la campionate sportive la festivaluri de muzică și film—care vor modela anul în curs.”

Mastercard este un partener de tradiție al unora dintre cele mai prestigioase instituții europene din domeniul divertismentului și sportului. Anul acesta, lineup-ul include, printre multe altele, UEFA Champions League, Cupa Mondială de Rugby Feminin, Roland Garros, Festivalul de Film de la Cannes, Festivalul de Film de la Berlin, League of Legends și sute de concerte Live Nation în mai multe țări din Europa.

Mastercard a realizat sondajul împreună cu partenerul său de cercetare, Dynata, pentru a înțelege schimbarea preferințelor consumatorilor în ceea ce privește experiențele. Cercetarea a avut loc în februarie 2025. Sondajul a inclus un eșantion de peste 15.000 de respondenți din 20 de țări, colectând date din Austria, Belgia, Franța, Germania, Italia, Polonia, Spania, Regatul Unit, Bulgaria, Croația, Cipru, Cehia, Grecia, Irlanda, Olanda, Portugalia, România, Serbia, Suedia și Elveția.

Mastercard Economics Institute oferă informații despre tendințele economice globale și locale, utilizând analize avansate și datele proprii ale Mastercard. Înființat în 2020, MEI sprijină afacerile, guvernele și factorii de decizie politică cu servicii de monitorizare economică și analize pe teme economice, inclusiv cheltuielile consumatorilor, tendințele în retail și turism, precum și alți indicatori economici la nivel local și global. MEI oferă perspective valoroase pentru a sprijini procesul decizional și a promova creșterea sustenabilă la nivel global prin seria noastră de analize și prin produsele specializate oferite de Mastercard.