Istoria Monopoly, jocul de societate care aniversează 90 de ani în 2025

În 2025, unul dintre cele mai cunoscute jocuri de societate din lume împlinește 90 de ani: Monopoly. Cu zaruri, bani fictivi, proprietăți, ipoteci și o competiție acerbă pentru dominarea pieței imobiliare, Monopoly a devenit sinonim cu distracția de familie – și uneori cu conflicte la masă. Puțini știu însă că istoria jocului este marcată de controverse, inovații și o evoluție surprinzătoare de-a lungul decadelor.

Astăzi, Monopoly este disponibil în sute de variante – tematice, locale, digitale sau de colecție – și este jucat de milioane de oameni pe glob. Însă povestea sa a început cu mult înainte de 1935, anul oficial în care a fost lansat de Parker Brothers.

O idee mai veche decât pare: The Landlord’s Game

Contrar credinței populare, Monopoly nu a fost inventat dintr-o dată în anii ’30, ci are rădăcini mai adânci. În 1903, o femeie pe nume Elizabeth Magie, inventatoare și reformatoare socială, a creat un joc numit The Landlord’s Game. Scopul acestui joc era de a critica sistemul capitalist și a promova ideile economistului Henry George, care susținea taxarea proprietății funciare.

Jocul original conținea deja multe dintre conceptele care vor apărea mai târziu în Monopoly: cumpărarea de terenuri, plata chiriei, colțul cu închisoare și chiar o versiune rudimentară a „Treceți pe la Start”. Elizabeth Magie a patentat jocul în 1904, iar acesta s-a bucurat de o popularitate modestă, mai ales în cercurile academice și în comunitățile de progresiști.

Charles Darrow și lansarea comercială

Prin anii 1930, jocul ajunsese în mai multe variante „home-made” la diverse familii, în special în zona Atlantic City, New Jersey. Aici intră în scenă Charles Darrow, un vânzător șomer afectat de Marea Criză. El a descoperit o versiune a jocului și a început să o îmbunătățească, adăugând ilustrații colorate, case și hoteluri din lemn și un design mai atrăgător.

În 1933, Darrow a început să producă manual jocul și să-l vândă local, sub numele Monopoly. Datorită succesului neașteptat, în 1935 a ajuns la Parker Brothers, care a cumpărat drepturile și a lansat oficial Monopoly pe piața națională. Compania a atribuit lui Charles Darrow titlul de „inventator”, o decizie care a generat mai târziu controverse, când s-a aflat că ideea fusese inspirată (dacă nu chiar copiată) din jocul lui Magie.

Ascensiunea mondială a Monopoly

După lansarea din 1935, Monopoly a cunoscut un succes răsunător în Statele Unite. În doar câțiva ani, jocul a devenit un fenomen global. A fost tradus și adaptat pentru zeci de țări, înlocuind denumirile străzilor din Atlantic City cu locații locale. Astăzi, există versiuni speciale Monopoly în peste 100 de limbi, dedicate unor orașe, echipe de fotbal, filme celebre, branduri și chiar personaje fictive.

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Monopoly a fost folosit de serviciile secrete britanice pentru a ascunde în jocuri hărți, busole și bani falși, care urmau să ajungă la prizonierii de război aflați în lagărele naziste. Aceste versiuni speciale, cu elemente de contrabandă, au devenit astăzi piese rare de colecție.

Reguli de bază și farmecul jocului

Monopoly este un joc de strategie și noroc în care jucătorii se deplasează pe tablă în sensul acelor de ceasornic, achiziționează proprietăți, percep chirii și încearcă să falimenteze adversarii. Jocul se termină când un singur jucător rămâne cu bani, iar ceilalți sunt în imposibilitatea de a-și achita datoriile.

Elemente iconice precum Treceți pe la Start, Închisoare, Taxe, Cărțile Noroc și Cufărul Comunității, Case și Hoteluri au intrat în cultura populară. Figura bătrânului cu mustață, Rich Uncle Pennybags (cunoscut și ca Mr. Monopoly), este acum recunoscut la nivel mondial.

Evoluția Monopoly: ediții speciale și variante moderne

Pe parcursul celor 90 de ani, Monopoly a evoluat semnificativ. În afară de varianta clasică, au apărut:

  • Monopoly Junior – o variantă simplificată pentru copii;
  • Monopoly Electronic Banking – cu carduri în loc de bani cash;
  • Monopoly Deal – joc de cărți cu durată scurtă;
  • Monopoly Live, Monopoly Empire, Monopoly Speed – adaptări cu reguli diferite și durate mai mici;
  • Ediții tematice – Star Wars, Harry Potter, Game of Thrones, The Simpsons, Fortnite și multe altele;
  • Ediții locale – Monopoly România, Monopoly București, Monopoly Paris, Monopoly Tokyo etc.

În plus, Monopoly a fost transformat în aplicații mobile, jocuri video, jocuri VR și chiar în show-uri TV și escape rooms.

Impact cultural și controverse

De-a lungul timpului, Monopoly a fost și criticat. Unii acuză că promovează lăcomia, competiția dură și capitalismul nemilos. Pe de altă parte, tocmai aceste aspecte sunt cele care îl fac atât de realist și captivant.

A generat și conflicte în familie sau între prieteni – de aici și expresii precum „prieteni până la Monopoly”. Totuși, tocmai aceste momente intense au contribuit la notorietatea jocului și la fascinația pe care o exercită.

În plan educațional, Monopoly este folosit pentru a preda concepte economice precum investițiile, cash-flow-ul, riscul și negocierea. Mulți copii și adolescenți au făcut cunoștință cu ideea de proprietate și bani jucând Monopoly.

Monopoly în 2025: 90 de ani de istorie

Pentru a marca aniversarea de 90 de ani, editorul actual al jocului, Hasbro, pregătește lansarea unor ediții speciale de colecție, competiții internaționale și campanii digitale. Se preconizează o ediție de lux, cu piese metalice aurite, precum și un turneu global cu premii semnificative.

De asemenea, Hasbro a anunțat colaborări cu influenceri și creatori de conținut pentru a readuce în prim-plan versiunea clasică a jocului, adaptată pentru noile generații. Cu ediții fizice, digitale și AR (realitate augmentată), Monopoly continuă să se reinventeze.

La 90 de ani de la lansarea oficială, Monopoly rămâne un simbol al jocurilor de societate și o experiență definitorie pentru generații întregi. De la originile sale idealiste și educative, până la statutul de brand global, Monopoly a traversat istoria modernă cu umor, strategie și un strop de controverse. Indiferent dacă ești un jucător competitiv sau doar vrei o seară distractivă cu familia, Monopoly rămâne un clasic care nu se demodează niciodată.